Wielu kalwinistów podtrzymując ten system, wygłasza zdumiewające stwierdzenia, takie jak: „Ponieważ wola Boża zawsze się wypełnia, wola każdego stworzenia musi być zgodna z suwerenną wolą Boga”Logicznie rzecz biorąc, każda myśl, słowo i czyn ludzkości (łącznie z najohydniejszą niegodziwością) zostały zaplanowane przez Boga. Vance komentuje: „To, że cudzołóstwo i niewdzięczność są w rzeczywistości częścią «tajemnej woli» Boga, nie powinno dziwić w świetle (...) kalwińskiej koncepcji wszechogarniającego dekretu Bożego” Czy jednak sumienie każdego z nas obdarzonego przez Boga, nie wzdryga się na myśl o tym, że wszelkie zło jest zgodne z wolą Bożą? Pink odrzuca nawet różnicę dokonywaną czasami pomiędzy „doskonałą wolą” Boga a Jego „permisywną wolą”, ponieważ „Bóg zezwala tylko na to, co jest zgodne z Jego wolą” W ten sposób zaprzecza poglądowi MacArthura na temat 1 Tymoteusza 2:4, że Bóg ma dwie sprzeczne wole – poglądowi, z którym w pełni zgadzają się Sproul, Piper i inni czołowi kalwiniści.
Kalwiniści walczą o pogodzenie suwerenności, która powoduje każdą grzeszną myśl, słowo i czyn i potępia miliardy, z powtarzanymi biblijnymi zapewnieniami o Bożej dobroci, współczuciu i miłości do wszystkich. Podobnie jak MacArthur, John Piper proponuje niebiblijne i irracjonalne
rozwiązanie – ideę, że Bóg ma dwie wole, które są ze sobą sprzeczne, ale nie są w konflikcie:
"Dlatego potwierdzam z Jana 3:16 i 1 Tymoteusza 2:4, że Bóg kocha świat z głębokim współczuciem, które pragnie zbawienia wszystkich ludzi. Jednak potwierdzam również, że Bóg wybrał przed założeniem świata tych, których zbawi od grzechu. Ponieważ nie wszyscy ludzie są zbawieni, musimy wybrać, czy wierzymy (z arminianami), że Boża wola zbawienia wszystkich ludzi jest ograniczona przez Jego zaangażowanie w ludzkie samodecydowanie, czy też wierzymy (z kalwinistami), że Boża wola zbawienia wszystkich ludzi jest powstrzymywana przez Jego zaangażowanie w uwielbienie Jego suwerennej łaski (Efez. 1:6,12,14; Rzym. 9:22-23)... Niniejsza książka ma na celu wykazanie, że suwerenność Bożej łaski w zbawieniu jest nauczana w Piśmie Świętym. Moim wkładem było po prostu pokazanie, że Boża wola, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni, nie stoi w sprzeczności z suwerennością Bożej łaski w wybraniu. To znaczy, moją odpowiedzią na pytanie o to, co powstrzymuje Bożą wolę zbawienia wszystkich ludzi, jest Jego najwyższe zobowiązanie do podtrzymania i ukazania pełni Jego chwały poprzez suwerenną demonstrację Jego gniewu i miłosierdzia dla radości Jego wybranych i wierzących ludzi
z każdego plemienia, języka i narodu".*
* John Piper, “Are There Two Wills In God?” w: Still Sovereign, ed. Thomas R. Schreiner
and Bruce A. Ware (Grand Rapids, MI: Baker Books, 2000), 130–31.
Po raz kolejny mamy jawną sprzeczność ze strony Pipera. W swojej wielkiej miłości i współczuciu Bóg „pragnie zbawienia wszystkich ludzi”. Jednak aby „ukazać pełnię Jego chwały” nie zbawia ich wszystkich – i to pomimo nalegania, że mógłby zbawić wszystkich, gdyby tego chciał. Wyjaśnijmy to sobie: Bóg Pipera pragnie zbawienia wszystkich ludzi; w swoim suwerennym nałożeniu nieodpartej łaski mógłby zbawić wszystkich, ale tego nie robi, aby zademonstrować swój gniew.
Mamy tu najbardziej oczywistą sprzeczność z możliwych. Jak kalwinista może się wytłumaczyć? Ach, Piper znalazł genialny sposób, aby stwierdzić, że Bóg kocha i naprawdę pragnie zbawić nawet tych, których od wieków przeznaczył na potępienie: Bóg ma dwie wole, które, choć sobie przeczą, tak naprawdę są w tajnym porozumieniu. Czy jesteśmy prowadzeni do szaleństwa, w którym słowa straciły swoje znaczenie?
Mamy uwierzyć, że nie jest sprzecznością dla Boga zaprzeczanie samemu sobie, jeśli sprzyja to „suwerennej demonstracji jego gniewu i miłosierdzia”! Rozum po raz kolejny zawodzi Pipera. Potępienie miliardów z pewnością zademonstrowałoby gniew Boga – ale jak miałoby to uwielbić Go w Jego miłosierdziu? A nawet gdyby tak było, to nie ma sposobu, by pogodzić potępienie z wyraźnymi oznakami Bożej miłości i pragnienia zbawienia wszystkich – co Piper niekalwinistycznie przyjmuje za dobrą monetę.
Piper ma jeszcze jeden problem. Bóg nie przeczy sam sobie. Dlatego Piper musi pogodzić to, co nazywa „dwiema wolami” Boga, aby pokazać, że są one zgodne, mimo, że bezpośrednio się ze sobą nie zgadzają i unieważniają. A tego nie udaje mu się zrobić, bo jest to niemożliwe. Sprzeczność jest sprzecznością i nie ma uczciwego sposobu, aby dwie sprzeczne propozycje mogły dojść do zgody.
Piper naśladuje Kalwina, który popadł w to samo błędne przekonanie. Powiedział on: „Taka jest Jego cudowna miłość do rodzaju ludzkiego, że pragnie, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni i jest gotów doprowadzić nawet ginących do uratowania... Bóg jest gotów przyprowadzić wszystkich ludzi do pokuty, aby żaden nie zginął” Czy to może być ten sam Jan Kalwin, który tak często i tak wyraźnie oświadczał, że od wieczności Bóg przeznaczył miliardy na potępienie? Czy Bóg Kalwina jest schizofrenikiem?
Podobnie jak Piper popadł w „dwie wole”, Kalwin popadł w „tajemną wolę”: „Nie wspomina się tu o tajemnym dekrecie Boga, przez który bezbożni są skazani na własną zagładę”. Sproul próbuje grać na tej samej zerwanej strunie. Bryson odpowiada rozsądnie i zwięźle:
"Tak więc kalwiniści znajdują się w dość niezręcznej sytuacji, twierdząc, że składają ważną ofertę zbawienia (niewybranym)..., jednocześnie zaprzeczając, że jedyny sposób na zbawienie (tj. śmierć Chrystusa) jest dla niewybranych (...) [i mówią], że niewybrani nie mogą wierzyć [w ewangelię]... Na domiar złego twierdzą, że tak właśnie Bóg (od wieczności) chciał, aby było." *
* George L. Bryson, The Five Points of Calvinism: Weighed and Found Wanting (Costa
Mesa, CA: The Word For Today, 1996), 56.
Kalwiniści twierdzą, że wola i czyny człowieka nie mogą być w konflikcie z wolą Bożą, ponieważ to uczyniłoby człowieka większym od Boga. To niebiblijne stanowisko dotyczące suwerenności Boga prowadzi ich do wniosku, że dwie wole będące w konflikcie nie są wolą Boga i wolą człowieka, ale dwiema wolami zaprojektowanymi przez Boga. Innymi słowy, twierdzą, że walka nie toczy się między Bogiem a człowiekiem, jak mówi Biblia, ale raczej między Bogiem a Nim samym, jak obstaje przy tym kalwinizm. Tym samym Bóg jest fałszywie przedstawiany.
Od 26 maja 2025 - Książka została wydrukowana i jest udostępniona do zakupu na stronie wydawnictwa Areopag:
W przypadku wyczerpania nakładu na stronie wydawnictwa Areopag jest możliwość zakupy e-booka -
https://www.areopag.org.pl/katalog/ebooki/ebook-co-to-za-milosc/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz